voorlezen
De kracht van
voorlezen aan kinderen. De ervaring leert dat het ene kind ontzettend makkelijk kan kletsen over wat er aan de hand is. Het andere kind houdt echter de mond stijf dicht. Sabrina schrijft verhalen die herkenbaar zijn voor kinderen. Door deze voor te lezen worden ze gestimuleerd om wel te vertellen over wat ze meemaken en wat dat met ze doet.
Sabrina : “Ik wil zieke kinderen helpen, door te luisteren en met te praten over hun gedachten en gevoelens. Het samen praten over het waarom en hoe. Maar zeker ook met broertjes en zusjes, om hen te laten zien wat er gebeurd. Het helpt voor het hele hele gezin, om te praten over wat er gebeurd als je ziek bent en om ervaringen met elkaar te delen.”
De stappen bij
voorlezen aan kinderen. Er is voorlezen en voorlezen. Een gezellig verhaaltje voor het slapengaan heeft iedereen wel eens verteld. Een andere stem voor verschillende hoofdpersonen, een zacht gefluister bij spannende stukken. Het gaat dan tenslotte vooral om de sfeer die je oproept en het kind meevoert in het verhaal.
De kinderboeken van Sabrina dienen een ander doel. En vragen dus ook om een andere houding van de voorlezer. Hier vertel je niet alleen een mooi verhaal, maar werk je ook naar een doel. Het kind moet herkenning vinden in de situatie van de hoofdpersoon, zodat het zich gesteund kan voelen. Door als voorlezer goed te kijken en te luisteren tijdens het voorlezen, kun je uit reacties van het kind al veel opmaken. Veranderingen in houding, in aandacht, in gezichtsuitdrukking. Het zijn allemaal signalen die al heel veel zeggen over de ervaringen van het kind zelf.
Hier kun je tijdens en na het voorlezen op inhaken en er dieper met het kind op ingaan. Wat gebeurt er ? Waar zit de herkenning en wat voelen zij daarbij ? En hoe zouden zij zich eigenlijk willen voelen ? Hoe zou het verhaal eruit moeten zien om dat gevoel te bereiken ? Het verhaal wat voorgelezen wordt is eigenlijk pas het startpunt van het eigen verhaal in de leefwereld van jouw kind.
VOORLEZEN
Herkenning van de situatie en wat de hoofdpersoon meemaakt geeft ruimte en steun. ‘Hé, ik ben niet alleen.’
LUISTEREN
Door goed te kijken en te luisteren naar het kind tijdens het voorlezen worden er al allerlei signalen zichtbaar.
PRATEN
Op basis van het verhaal en de reactie daarop van het kind onstaat op natuurlijke wijze het gesprek.
Sabrina leest voor
Sabrina : “Ik wil vanaf 2024 meer voorlezen aan kinderen. Ik wil laten zien wat het doet met kinderen, dat ze hierdoor het gevoel hebben niet alleen te zijn of te staan.”
Heb jij een kind dat moeilijk praat over het ziekenhuis en wat hij/zij meemaakt?
Wil jij als ouder meer handvatten krijgen om te praten met jouw kind?
Of wil jij samen met mij een verhaal schrijven over ziek zijn en wat dat met jou doet?
Neem dan contact op met mij via het contactformulier.
Noot: Sabrina is geen professionele hulp, maar biedt hulp vanuit haar eigen ervaring. Ze weet hoe het is om als ouder een ziek kind te hebben en kan door voor te lezen en te luisteren een gezin helpen om te praten en tot elkaar te komen.